Auktion: 541 / Contemporary Art Day Sale am 09.06.2023 in München Lot 215

 

215
Thomas Ruff
Nudes ev 19, 2006.
C-Print, im Diasec-Verfahren vorderseitig auf P...
Schätzung:
€ 20.000
Ergebnis:
€ 27.940

(inklusive Aufgeld)
Nudes ev 19. 2006.
C-Print, im Diasec-Verfahren vorderseitig auf Plexiglas montiert.
Verso auf der Rahmenrückwand signiert, datiert, betitelt "ev 19" und nummeriert. Eines von nur fünf Exemplaren. Darstellung: 139,5 x 90 cm (54,9 x 35,4 in). Rahmenmaß: 159,5 x 110 cm (62,8 x 43,3 in).
[CH].

• Fotografie ohne Kamera: Der Künstler eignet sich für "Nudes" aus dem Internet heruntergeladenes pornografisches Bildmaterial an, das er digital verfremdet, d. h. stark vergrößert, farblich verändert und in die Unschärfe überführt.
• Die Werkserie "Nudes" thematisiert das Ende der Privatsphäre bzw. die Aufhebung der einstigen Grenze zwischen privatem und öffentlichem Raum und verwischt gleichzeitig die Unterschiede zwischen Pornografie und formalistischer Aktfotografie.
• Vergleichbare Arbeiten dieser Werkserie befinden sich weltweit in den bedeutendsten musealen Sammlungen, darunter das Museum of Modern Art und das Metropolitan Museum of Art in New York, und das K20 / Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf.
• 2005 nimmt Ruff an der 51. Biennale di Venezia teil
.

PROVENIENZ: Galerie Stephen Hoffman, München.
Privatsammlung Süddeutschland (2007 vom Vorgenannten erworben).

"Taken from porn sites, Thomas Ruff's ongoing series 'Nudes' thwarts the urge to see more and more - and by so doing brings us back to our senses. [..]. Porn takes the universal desire to have sex and delivers it and improves on it: perfect bodies, no disease or impotence [..], no heartbreak, no regrets, no consequences. But by blurring these images Ruff improves them in the opposite direction. They acquire the uncertainty of memory, the imprecision of unenacted fantasy, the unfocusable swirl of the unconscious, of dreams. [..]. Though they are arranged with only one thing in mind, the original lighting is coaxed into gorgeous subtleties; colors become nuanced, delicate, or expressionistically garish. [..]. The photographs impart a lyricism to the source material; or, particularly in the recent work, they lay bare the ghastliness and vulgarity of an industry that aims to service desire so thoroughly, so instantly. [..] More than a few of them – particularly older ones from the series – are reminiscent of paintings Gerhard Richter derived from photographs. Given the shared smudge and smear and a similarly slurred palette, this is hardly surprising. What was surprising, as I looked at some of these nudes, was that I found myself thinking not just of Richter's pictures of people but of his landscapes. And then I remembered Alberto Moravia's suggestion that a woman's body might be all that modern man any longer possesses of nature."
Geoff Dyer, Porn and the shadow side of paradise: Thomas Ruff's Nudes, in: The Guardian, 2.3.2012, zit. nach: www.theguardian.com.




215
Thomas Ruff
Nudes ev 19, 2006.
C-Print, im Diasec-Verfahren vorderseitig auf P...
Schätzung:
€ 20.000
Ergebnis:
€ 27.940

(inklusive Aufgeld)